Tulkoon loska!

Marraskuun loppu lähenee ja tuo joka vuosi mukanaan loskaa, pimeyttä ja pöhinää

Tulkoon loska!

Marraskuun loppu lähenee ja tuo joka vuosi mukanaan loskaa, pimeyttä ja pöhinää – sekä tietysti tuhansittain ulkomaalaisia sijoittajia ja yrittäjiä, jotka saapuvat Suomeen elämään ja hengittämään näistä jälkimmäistä. Kyse on tietenkin Slushista, Euroopan johtavasta kasvuyrittäjien konferenssista, joka on kohta kymmenen vuoden ajan toiminut marraskuisen Helsingin vetonaulana.

Varautukaamme siis siihen, että kohta kohkataan taas startupeista! Eikä syyttä – onhan startup-buumi piristänyt Suomen talousnäkymiä ja saanut myös nuoremman sukupolven innostumaan yrittäjyydestä aivan uudella tavalla. Ilman Slushia olisi moni lupaava idea voinut jäädä rahoituksetta ja useampi sijoitus sujahtaa huonommin tuottavaan taskuun.

Pöhinän keskellä saattaa kuitenkin helposti unohtua, että startupit eivät pärjää ilman niitä, jotka ottavat innovaatiot käyttöön ja vievät ne maaliin asti. Moni Slushiin osallistuva yritys on vielä elinkaarensa alkuvaiheessa ja etsii yhä kumppaneita, jotka voisivat viedä heidän keksintönsä maailmalle. Keskisuurilla yrityksillä — isoista puhumattakaan — on iso rooli, kun innovaatioita viedään käytäntöön. Se vaatii vakiintuneemmilta yrityksiltä oman toiminnan syvällistä ymmärrystä, tinkimätöntä asiakasymmärrystä ja ennakkoluulotonta kokeilukulttuuria.

Otetaan siis startup-pöhinä avosylin vastaan, mutta muistetaan samalla myös niitä Fincumetin kaltaisia, jatkuvasti uutta luovia yrityksiä, joiden toiminta ei näy Messukeskuksen lavalla.